Recension: The 1975 på Tele2 Arena

"En helhetsgrepp signerat visionären Matty Healy"

8 mars, Stockholm.

Matty Healy fick en rejäl känga när en håglös figur intog Lollapaloozas i somras.

Frontmannen hintade redan då om “vänta bara tills vi kommer och gör en egen spelning här”.

Och efter en sen vinterkväll i Stockholm verkar han ha vunnit över sommarens kritiker.

När biljettsläppet till The 1975:s spelning i Stockholm gick av stapeln tog det inte mer än ett par minuter innan Annexet var slutsålt. Ett par månader senare annonserade arrangörerna att det brittiska bandet skulle spela på Tele2 Arena istället, men i en avskalad tappning. Stora svarta skynken skärmade av delar av arenan, och bra var nog det med tanke på hur ljudet upplevts tidigare just där.

Matty Healy har beskrivit i intervjuer hur han försöker bygga en kontext kring bandet. Genom att vara frispråkig (som vissa skulle kalla det) har bandet fått ett sammanhang att röra sig i. Hans värsta mardröm, vore enligt honom själv, att vara en person helt utan åsikter. Det gör dock inte sällan att han hamnar i blickfånget av rubrikerna han avskyr. Tygpåsarna som säljs under kvällen har trycket The 1975 på ena sidan – och orden NOT A FAN på andra sidan.

När The 1975 gör entré på scenen som är byggd likt insidan av ett hus (för övrigt designad av svensken Tobias Rylander), noggrant inrett, blir det ännu mer uppenbart hur välregisserat allt är. Jag vet att designen inte är någon nyhet för bandet i sig – men för en som tar in det för första gången är det häpnadsväckande. Matty Healy gör allt för att presentera en helhetsupplevelse av bandet han tillhört sedan han var 13 år.

För den som kunde se igenom Healys sömniga intryck på Lollapalooza i somras så kom fredagskvällens prestation inte som någon överraskning. Rösten, soundet, allt det var på plats även på Gärdet. Men att spela i dagsljus var kanske inte deras melodi mitt under en hejdundrande turné som rullade in på sitt andra år “on the road”. Dagen efter konsertkvällen på Tele2 arena hyllas The 1975 nu unisont.

Kvällens spelning inleder Matty Healy liggande på en soffa men hans energi vibrerar desto högre när han tar de första tonerna. Han visar prov på sitt oerhörda röstregister som kanske lyser allra starkast under låtar som Robbers, Fallingforyou, Be my mistake och Love it if we made it. Den trevligaste överraskningen är när Chocolate framförs samt när körsångerskan Polly Money ensam sjunger Jesus Christ 2005 god bless America.

The 1975 kallar Matty Healy själv för världens största band som ingen känner till. Men för den som kan tänka sig att leva med frontmannens karaktäristiska provokationer så finns här ett band som saknar motstycke.

Under spelningen i Oslo dagen innan hintade Healy om att tiden sprungit ifatt honom. Han är inte 20 år längre. Kanske är det också därför bandet annonserat en turnépaus på obestämd tid efter de kvarstående spelningarna. Oavsett vad kan nog fansen i alla fall lita på att bandets visionär, som alltid, har en plan.

Set list

1. The 1975 (BFIAFL)

2. Looking for somebody (to love)

3. Happiness

4. Part of the band

5. Oh Caroline

6. I’m in love with you

7. A change of heart

8. Robbers

9. Chocolate

10. So far (it’s alright)

11. Fallingforyou

12. About you

13. When we are together

14. Be my mistake

15. Jesus Christ 2005 god bless America

16. If you’re too shy (let me know)

17. Tootimetootimetootime

18. It’s not living (if it’s not with you)

19. The sound

20. Somebody else

21. Girls

22. Love it if we made it

23. Sex

24. Give yourself a try

Av: Josefin Johansson jossanskriver@gmail.com

Senaste inlägg

Visa alla

Fredagslåten: Welcome to the Black Parade

Denna fredag tänkte jag presentera en låt som körde över mig som en ångvält förra sommaren. Av någon outgrundlig anledning var jag inte tuff nog att lyssna på My Chemical Romance tidigt 2000-tal. Så n

Recent Articles

Let the posts
come to you.